0

Stap 9: Welke vetten heb je nodig?

Bij vetten trekken wij al gauw onze wenkbrauwen op. Bij het woordje vetten denken we gelijk aan slechte vetten. Vergis je niet, we hebben ook goede vetten en die vetten heeft ons lichaam hard nodig. Om precies te zijn onverzadigde vetten zijn vetten die wij nodig hebben. De slechte vetten hebben vooral een groot invloed hebben op ons cholesterolgehalte en dus ook op ons hart en bloedvaten. De goede vetten hebben op laatstgenoemde een positief effect. We hebben ongeveer 20% tot 40% vetten nodig en die halen wij uit voeding.

Nu wil je natuurlijk weten wat dan de goede en wat de slechte vetten zijn dit zijn een aantal voorbeelden.

Goede (onverzadigde) vetten zitten in:

  • Avocado
  • Olijfolie
  • Noten
  • Zalm en Makreel
  • Eieren

Slechte (verzadigd)vetten zitten in:

  • Zonnebloemolie
  • Vet vlees
  • Roomboter
  • Room

Transvetten zijn vetten waar je helemaal zo min mogelijk van moet binnen krijgen. Dit zijn vetten die niet eens van de natuur komen. Denk daarbij aan frituur, koek, taart en kant en klaar maaltijden.

Weetje: Er is een ezelsbrug bedacht om te onthouden welk vet je moet vervangen. ’Verzadigd vet is Verkeerd, Onverzadigd vet is Oké’.

Verban dus niet alle vetten uit je voedingspatroon maar vervang ze door goede onverzadigde vetten.

Dankbaar voor: Geweldig event van Happy in Shape

[ads1]