0

Waarom je het ontbijt nooit moet overslaan…

De allergrootste fout die je kunt maken als je kilootjes wilt verliezen is om minder te gaan eten. Minder eten om zo snel mogelijk resultaat te willen zien op de weegschaal. De meest bekende diëten heb ik uitgeprobeerd. Maaltijden overslaan, ontbijten zat er vaak ook niet in. De grootste fouten die je kunt maken wat mij betreft weet ik nu jaren later.

ontbijt

Na een nachtje slapen heeft je lichaam voedingsstoffen nodig om te kunnen opstarten. Ik vergelijk het altijd met benzine in een auto. Zonder benzine kun je niet rijden. Zo werkt ons lichaam ook, zonder de juiste voedingsstoffen geen energie. Op het moment dat je het ontbijt overslaat ga je later op de dag de welbekende snack attack krijgen. Dan wil je ALLES eten en dan wel meteen. Want je bloedsuikerspiegel heeft zijn dieptepunt bereikt. Op zulke momenten denk je ook niet meer helder en healthy na. Hierdoor ga je ongezond snacken. Waardoor je jouw lichaam nog meer schade aanricht. Het allerbelangrijkste stap naar een gezond levensstijl is wat mij betreft dan ook absoluut het ontbijt. Probeer jezelf met (baby) stapjes aan te leren om morgens hoe dan ook te eten en drinken. Begin altijd met 1 of 2 glazen water. Vroeger ging ik altijd zonder ontbijt naar school en werk, en het resultaat daarvan heeft me zweet en tranen gekost om het eraf te krijgen. Nu neem ik altijd de tijd om te ontbijten, sterker nog, ik word met een knorrende maag wakker. Niet ontbijten is geen optie meer.

ontbijt2

Ontbijt altijd, mijn favorieten ontbijt is Grieks yoghurt met dadels of nootjes (ongebrand en ongezouten) Noten zorgen voor de juiste vetten. Yoghurt voor de eiwitten en de dadels voor koolhydraten. Zo heb je van alles wat binnen. Een groene smoothie is mijn favorieten ontbijt als je snel weg moet en toch gezond wilt ontbijten. Handje spinazie of boerenkool, stuk fruit, water of kokoswater en maak het af met superfoods zoals lijn en chiazaad. Zoveel tijd hoeft het niet te kosten. Zet je wekker 10 minuten eerder en het zal je uiteindelijk kilo’s en geld besparen.

Met diëten en maaltijden overslaan zal je alleen het jojo effect behouden. Afvallen en daarna net zo snel en dubbel aankomen. Verander je eetpatroon, beetje voor beetje, stapje voor stapje. Begin met ontbijten en probeer elk 2 tot 3 uur iets te eten. Hou eens voor jezelf bij wat je op een dag eet. Dat is een hele goede reflectie voor jezelf.

Neem van mij aan, dat je resultaat gaat zien, en dat de kilotjes wegblijven. Ontbijten is niet alleen als je kilotjes wilt verliezen. Zorg altijd goed voor je lichaam.