0

Voornemens werken niet!

Alle feestjes, diners en partijtjes zitten er weer op. Een nieuw jaar ligt nog blanco voor ons. Dat betekent dat een groot deel van Nederland weer een aantal goede voornemens opgesteld heeft. Heel verrassend 9 van de 10 keer zal er tussen die voornemens ‘’gezonder eten’’ staan. Een mooi vernemen maar 9 van de 10 keer is het op 10 januari alweer afgelopen. Vaak is het omdat je toch een soort dieet gaat nastreven, de lat mega hoog legt voor jezelf en de druk zo hoog wordt dat je bezwijkt onder de eerste beste verleiding die voorbij komt.

Om je toch dat duwtje in de rug te geven en je te helpen bij jouw goede health voornemens hier een aantal tips van ons:

Verander niet eerst je koelkast en kelder maar verander je manier van denken. Je mindset is bepalend en leidend wanneer je iets wil veranderen. Jaren hebben wij het zelf verkeerd gedaan. We gingen eerst peperdure boodschappen doen en de duurste sport abonnementen afsluiten. Zo werkt het helaas niet. Je manier van denken moet eerst veranderen. Als je manier van denken veranderd is, is dat zo’n verschil. Dus…

  • Stap 1: Denk na waarom je dit wilt. Motivatie hebben is 1 maar van doorzettingsvermogen heb je ook een portie nodig.
  • Stap 2 Wil je in beeld krijgen waar voor jouw de valkuilen zitten en wat je slechte gewoontes zijn? Wanneer kom je in verleidingen en waar eet je teveel van? Daarvoor ga je vanaf nu een eetdagboek bijhouden. Dit heeft ons enorm geholpen. Als je het opschrijft zie je het beter voor je en kun je reflecteren. Soms sluipen bepaalde (slechte) gewoontes erin. Zo dacht ik vroeger dat ontbijtdrink heel goed voor me was in de ochtend, daar dronk ik dan dagelijks een halve liter van. Als je dit dan dagelijks opschrijft en daarna terug leest denk je wel hmmm? Of zie je dat je geen lunch gehad hebt. Dit kan een eyeopener zijn en wellicht de helft van je winst behaald.
  • Stap 3 Zoek de balans en denk niet te moeilijk. Wij hanteren de 80/20 regel. 80% van de tijd eet je onbewerkt & puur eten. 20% mag je jezelf belonen met een stuk chocolade, een patatje of noem het op. Af en toe ongezond zijn is heel gezond. Maar de clou is dat je daarin niet blijft hangen.

Als allerlaatste vermijdt alle negativiteit.  Negativiteit brengt een hoop stress met zich mee. Van stress ga je automatisch meer of juist minder eten wat beiden geen positief effect heeft op je lichaam. Dus een mooi begin om er meteen mee te beginnen. Verban het en laat het achter in 2017.

Wanneer je er een way of life van maakt, heb je geen (goede) voornemens meer nodig! En als je nog meer tips en inspiratie nodig hebt….  bestel ons boek hier 🙂