0

Tips voor je eerste hardloopwedstrijd!

Onze eerste hardloopwedstrijd was in mei 2013 in Nijmegen tijdens de Marikenloop. Een leuke ladiesrun met fijne afstanden. Rachida en ik liepen destijds beiden de 10 kilometer. Het was onze eerste wedstrijd nadat wij begonnen met hardlopen in 2012.

Over iets langer dan een week gaan wij met een aantal dames dezelfde wedstrijd lopen. Zij gaan hun eerste wedstrijd lopen. De dames zijn volop bezig met een goede voorbereiding en vragen veel tips. Het leek mij wel handig om dit ook te delen op de blog voor degene die ook een eerste wedstrijd gaan lopen.

Ondanks dat je wellicht vaker de afstand gelopen hebt, brengt een wedstrijd toch een bepaalde spanning met zich mee. Tijdens mijn eerste wedstrijd had ik het gevoel dat ik het ineens anders moest gaan aanpakken. Nu weet ik, na een aantal wedstrijden, dat het echt niet nodig is. Zeker wedstrijden met afstanden van 5-10 kilometer vragen niet om een ander voorbereiding dan normaal. Dat is met een halve of hele marathon wel het geval. Wel zijn er een aantal zaken waarop je moet letten:

Ga niet vlak voor een wedstrijd nieuwe hardloopschoenen of kleding kopen. Ik snap dat het extra leuk is maar soms niet praktisch. Als je wel in een nieuwe outfit blits aan de start wil staan, maak dan van tevoren een test rondje met kleding en schoenen. Het kan maar net zo zijn dat iets irriteert of knelt. . Als je besluit om met je telefoon te rennen, bedenk dan goed waar je je telefoon laat. Hou daar rekening mee als je een outfit gaat scoren. Broek met een zakje is mega handig. Hier kun je dan je telefoon kwijt of een iPod. Rennen met een telefoon in je hand is echt niet fijn.

Denk ook aan praktische zaken. Aan de start kun je niet al je spullen kwijt. Gelukkig heb je wel ruimtes waar je jouw spullen kwijt kan. Maar denk wel na wat je op zoโ€™n dag mee wilt nemen. Neem niet teveel kostbaars mee.

Op 21 mei starten wij om kwart 1, dat is rond lunchtijd. Belangrijk is dat je goed ontbijt. Maar ontbijt niet ineens met iets wat je iet eerder hebt gehad. Hou het bij een vertrouwd ontbijtje. Wel een ontbijtje waarop je 5, 7,5 of 10 kilometer kan hardlopen. Voor de start, 20 minuten van tevoren neem ik altijd nog een banaantje. Allerbelangrijkste nog is; DRINK VOLDOENDE. In principe hoef je geen water mee te nemen, dat krijg je onderweg aangeboden door de organisatie.

En dan gaat daar de startschot, ineens gaat iedereen keihard van start. Daar kun je in meegaan maar je zal jezelf snel tegenkomen. Je hartslag gaat onwijs hard. Hou je eigen tempo aan en laat je niet verleiden door de snelle lopers. Hou jezelf rustig.

En als laatst; GENIET GENIET GENIET het is zo onwijs gaaf en het gevoel wat je achteraf hebt is zo echt niet in woorden uit te drukken.

Vergeet nietโ€ฆโ€ฆDe route is jouw catwalk. Rock it and donโ€™t forget to shine!