0

Stap 22: Vreten of eten?

Er was een tijd dat ik vrat om het ‘’eten’’. Gewoon naar binnen proppen! Honger? Eten! Dorst? Eten! Maar er is een verschil tussen dorst, trek en echt honger hebben. Signalen die nogal verkeer begrepen kunnen worden. Althans, ik begreep die vaak verkeerd. Ik ging dan ook heel verkeerd eten. Jullie weten wel wat ik met verkeerd eten bedoel.

Heel vreemd is het niet, want onze hersenen kunnen het verschil niet herkennen tussen dorst of honger. Dus gelukkig, het ligt echt niet alleen aan mij/ons.

Dorst of honger?
Logisch natuurlijk dat je gaat eten als maag knort. Maar eten is niet altijd het antwoord. Honger wordt nog te vaak verward met dorst.  Je kunt dit testen door bijvoorbeeld een glas water te drinkt. Probeer dat eens uit en merkt het effect ervan. Stel dat je hierna nog honger hebt, dan heb je echt honger. Dan moet je iets gaan eten.

In de loop der jaren heb ik geleerd dat je jouw lichaam erop kunt ‘’trainen’’.  Een eetgewoonte kun je jezelf aanleren. Zo zal je zien dat slechte eetgewoontes ook kunt afleren. Je hoeft niet meteen naar eten te grijpen. Maar je moet je wel bewust zijn van deze 2 verschillen.

Trek of honger?
Honger hebben of trek? Hoe herken je dat? Ik zag honger en trek als hetzelfde. Beiden is een excuus om te eten 😉 Maar volgens wetenschappers zit er wel degelijk een groot verschil in. Zij omschrijven het als “het hongergevoel komt vanuit de lichaam, trek komt vanuit de brein”.

Trek is voor mij zin hebben in iets lekkers zoet. Tegenwoordig kan ik daarin heel goed het verschil herkennen. Ik ontbijt, dan heb ik echt honger. Maar tussen het ontbijt en lunch neem ik een klein tussendoortje, maar dat zie ik meer als trek. Ik lus wel iets, maar geen hele maaltijd. Ik zou het bijvoorbeeld ook wegkunnen laten. En alles wat je kan weglaten, is trek.

Ik heb een klein testje gevonden waardoor je kan bepalen of je honger of trek hebt. Kun je op meerdere vragen een JA antwoorden dan heb je ‘’echt honger’’ Meer ‘’ NEE’’ als antwoord? Dan is het pure trek.

Test het maar uit:

  • Heb je een knorrende maag?
  • Voel je je een beetje licht in je hoofd?
  • Heb je een knagend of leeg gevoel in je maag?
  • Voel je je een beetje misselijk?
  • Voel je je een beetje slapjes of heb je weinig energie?
  • Heb je moeite met concentreren?
  • Heb je het gevoel dat je moeilijk beslissingen kunt nemen?
  • Heb je een lichte hoofdpijn?
  • Ben je een beetje beverig?
  • Voel je je ietwat geïrriteerd?

Onthoud deze vragen en maak daarmee je keuze of je honger of trek hebt. Zeker in het beginfase naar een healthy levensstijl kan dit een goede ondersteuning zijn.

Dankbaar voor: op dit moment voor alles!