0

Stap 1: Let’s breakfast

Vandaag is stap 1 van de 30 stappen naar een bewuster en gezonder leven. In een gezond leven hoort het ontbijt. Nog teveel mensen ontbijten in de ochtend niet omdat ze tijd of geen trek hebben. Dit is een heel belangrijk stap die je echt nooit mag overslaan. Zet je wekker 15 minuten eerder. Bereidt het de avond van tevoren voor, het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Je weet wat ze zeggen; een goede voorbereiding is het halve werk. Daarnaast het ontbijt is het belangrijkste maaltijd van de dag. Eten is onze benzine. Als we dat niet doen, zullen we niet voldoende kunnen functioneren. We hebben na een nachtje onze voedingstoffen hard nodig. Als je dagelijks ontbijt blijft je gewicht ook op evenwicht omdat je o.a. daarmee snackattacks voorkomt.

Als je het ontbijt overslaat, krijg je in de loop van de middag een ‘’aanval’’ dan MOET je eten. Je bloedsuikerspiegel daalt dan enorm. Dit hebben wij vroeger ook vaak gehad. Dan konden we echt alles ineens eten. Het was geen eten maar vreten wat wij deden. Hierdoor eet je onnodig meer dan je zou willen. Extra calorieën voor niets. In zo’n moment denk je ook niet heel helder na. Herkenbaar?

Wat is nu echt een verantwoord ontbijt?

  • Probeer in de ochtend vezels te eten, dit is ook goed voor de darmwerking. Denk aan havermout. Van havermout kun je ook granola/muesli maken.
  • Iets van eiwitten bv yoghurt met verse fruit.
  • Een (groene) smoothie. Dit kun je makkelijk meenemen en eindeloos mee variëren. Hier zit ook vocht in. Vocht is bij het ontbijt heel belangrijk. Maar hier komen we later op terug.

Bij elke stap deze maand staan we ook even stil waar we dankbaar voor zijn die dag. Lees hier de opzet voor deze maand.

Dankbaar: Hele dag aan ons boek mogen werken.

 Ontbijt jij of sla je dit over?