0

Stap 3: Pak slechte gewoontes aan!

Na stap 1 en stap 2 gaan we vandaag naar stap 3. Stap 3 staat vooral in het teken om stil te staan bij jou ‘’slechte’’ gewoontes. Iedereen heeft slechte gewoontes, jij maar ook wij. Het is aan ons om iets aan de slechte gewoontes te doen. Bij stap 1 en 2 stonden we stil bij het ontbijt en dat wij minimaal 1.5 liter drinken. Dit kunnen ook al ‘’slechte gewoontes’’ zijn. Belangrijk is om ze ook te erkennen als een slechte gewoonte. Ten slotte wij zijn allemaal (gelukkig!!!!) niet perfect.

Slechte gewoontes hebben we in alle varianten. Misschien snoep je nog teveel. Misschien kom je standaard wel te laat op school of werk. Pak je nog teveel de auto i.p.v. de fiets. Ga je te laat naar bed. Drink je veel frisdrank en ga zo maar door. Sta voor jezelf even stil waar voor jou persoonlijk winst te halen valt. Als jij je hieraan stoort dan is het tijd om actie te ondernemen. Dat wil niet zeggen dat je ze nooit meer mag doen maar dat je je wel focust om dit te doorbreken. Bekijk het zo: hoe minder energie je besteedt aan ‘’slechte’’ gewoontes hoe meer energie je hebt om te focussen op al het andere. Misschien staan deze gewoontes je wel in de weg om je doelen te behalen.

Hoe pak je het aan?

Allereerst wees bewust van je gewoontes. Dat je weet wat je slechte gewoontes zijn wil niet zeggen dat de wil er meteen is om hier iets aan te doen. Belangrijk is dus, dat je 100% achter je keuze staat om deze gewoonte aan te pakken. Ga na wat jouw valkuilen zijn. Ga je te laat naar bed omdat je te lang op je telefoon zit? Dan weet je wat je te doen staat. Telefoon niet meer meenemen naar bed. Persoonlijk maak ik me hier ook nog te vaak schuldig aan! Kom je te vaak laat op school of werk en wil je tips om dit aan te pakken, lees mijn artikel hier. Gewoontes worden vaak routine en iets wat je veel gaat doen op de automatische piloot. Pak je routine aan. Hierdoor is die trigger minder aanwezig. Verwacht niet dat je ineens alles cold turkey gebeurd. Gun jezelf tijd. Word vooral niet boos op jezelf als je na een tijdje de fout ingaat. Herpak jezelf en ga vooral door dat is de clou van alles. Nooit opgeven!!!!

Weetje: Schrijf op je wat je gewoonte is. Deze hele maand gaan we nieuwe goede gewoontes aanleren. We Can, We Will, End of Story.

Dankbaar voor: Onverwachts een lief cadeautje krijgen 😉