0

Stap 28: Onthaasten

Op zijn tijd moeten we allemaal onthaasten aan alledaagse activiteiten. Tegenwoordig zijn we haast altijd bereikbaar voor alles en iedereen. Zijn we met van alles tegelijkertijd bezig en als het enigszins kan ook alles zo snel en perfect mogelijk. Dit kan een enorm drukgevoel geven. Op je werk, thuis, aan school met kinderen. Alles kost energie.  Soms moet je hard op de rem trappen, want iemand anders zal het niet voor je doen.

Onthaasten en je even terugtrekken van de grote drukke wereld is zo belangrijk. Voor de een is het makkelijker als voor de ander. Voor de ander is het vanzelfsprekend, en voor de ander kost het net wat extra inspanning om echt op de rem durven te trappen. Je moet namelijk nog duizenden dingen afronden. Bij het onthaasten is het belangrijk dat je ook inziet dat ontspanning beter zal werken voor je productiviteit. Wanneer je alles snel snel wil doen om het maar af te hebben zal je zien dat de kwaliteit achteruit gaat. Focus je op het allerbelangrijkste. En 1 voor 1.

Onthaasten kan op vele verschillende manieren. Dat doe je door je dus vooral de focussen op alles wat belangrijk is. Echt belangrijk. ‘’karweitjes’’ die kunnen wachten laat je voor wat het is. Ik merk dat heel erg bij mezelf. Als zelfstandige is dit enorm belangrijk. Je hebt de drang om alles meteen in een keer te doen. Ik plan nu duidelijk momenten waarin ik mijn mail doe, reacties en alle anderen taken. Eerst ging dit kriskras door elkaar heen. Taak voor taak. Het is geen goed teken dat je in je huidige taak al denkt wat je straks nog moet doen. Maak het bewust mee wat je aan het doen bent.

Dat geldt hetzelfde voor socialmedia. Bij elk melding op je telefoon voel je de drang om erop te reageren. Ik maak me er helaas nog iets te vaak schuldig aan maar let er veel beter op. Ik hoef niet meer zo nodig meteen op elke app, mail of tag te reageren. Ook dit is een stressfactor denken dat iedereen meteen beantwoord moet worden. Uitzonderingen daar gelaten 😉 Bij het hardlopen gaat mijn telefoon al bijna niet meer mee. Maar ook bezoekjes en etentjes probeer ik zoveel mogelijk mijn telefoon weg te laten. Bewust genieten.

Neem tijd voor jezelf en laat ruimte tussen alles wat je moet doen. Ga niet steeds maar door en door. Hou overzicht in alles wat je doet. Maak hoofdtaken en bijtaken. Gebruik notitieboekjes. Ik schrijf het liever op, dan in notities in mijn telefoon. Voor mijn gevoel schrijf ik het ook meteen van me af en creëer ik meer rust in mijn hoofd. Verminder ook sociale verplichtingen. Je zal zien dat je niet van alle sociale verplichtingen evenveel energie en voldoening krijgt. Wees selectief daarin.

Belangrijkste; stel grenzen voor jezelf op. Loop niet over. Bewaak de situatie. Alles komt altijd goed.