0

Soraya: Ik ben anti-bullshit!

Voor de mensen die mij kennen en met mij werken is het intussen wel duidelijk. Maar aangezien het grootste gedeelte van jullie mij waarschijnlijk niet kent ga ik het nog even uitleggen.

Ik ben anti-bullshit.

Dat geldt voor mijn trainingsstijl(voor knie-ontwrichtende-smith machine-side step-overhead lunges en die heerlijke nekkussentjes bij het squatten moet je echt niet bij mij zijn) en zo ben ik ook als het om voeding gaat. Begrijp me niet verkeerd: ik heb enorme bewondering voor alle keukenprinsesjes die de meest ingewikkelde gerechten bereiden en met alle liefde hun recepten delen.

Maar waar ik niet zo goed tegen kan is de eeuwige zoektocht naar het perfecte dieet of dat ene hulpmiddel dat je eindelijk gaat helpen om af te vallen.

Door onzekerheid en onwetendheid over voeding is het makkelijk om te geloven dat we het nieuwste dieet of een fancy shake “nodig” hebben om resultaat te bereiken. Daarnaast heb je nog het voordeel dat als het toch niet lukt om je doel te bereiken je de methode mooi de schuld kan geven. En niet jezelf omdat je net de wijnvoorraad van de plaatselijke kroeg hebt geplunderd en de 3 pizza’s die je daaropvolgend hebt verslonden. En nu hoor ik je denken: “maar de schoonzus van mijn nicht haar tante heeft een dieet gedaan en dat hielp zó goed. En dat kan. Weet je waarom?

Wanneer de hoeveelheid aan energie(calorieën) die je binnen krijgt lager is dan de energie die je uiteindelijk verbrand, val je af. Altijd. Of dat nou is door een detox kuur of normale voeding waarbij je een beperking in calorieën toepast, maakt niets uit. Het is dus niet het specifieke dieet dat werkt maar het tekort aan calorieën dat hierdoor ontstaat.

Als je af wilt vallen moet je dus een negatieve energiebalans(meer energie verbranden dan je tot je neemt) creëren. Dit kan door meer te gaan bewegen (is meer verbranden) of minder calorieën te eten (is minder tot je nemen). Een combinatie van beide kan ook en heeft mijn voorkeur omdat dit het makkelijkst vol te houden is en bewegen nog veel meer andere voordelen heeft.

Hoeveel je dagelijks verbrandt is afhankelijk van je lengte, leeftijd, geslacht en inspanning en verschilt dus per persoon. Gelukkig zijn er tegenwoordig gratis apps zoals MyFitnessPal en FatSecret die dit voor je uitrekenen. Ze kunnen je zelfs vertellen hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten je binnen moet krijgen om op een zo duurzaam mogelijke manier vet te verliezen. Ook niet geheel onbelangrijk natuurlijk.

Je vult vervolgens precies in wat je eet en probeert zo dicht mogelijk bij de voor jou berekende calorieën, koolhydraten eiwitten en vetten te komen. Wanneer je binnen deze richtlijnen blijft kun je in principe eten wat je wilt. Let wel: voordat je nu je dagelijkse inname aan kipnuggets gaat bestellen is het raadzaam om door middel van een gevarieerd voedingspatroon ervoor te zorgen dat je voldoende voedingsstoffen en vezels binnenkrijgt.

Conclusie: Je hoeft dus echt niet op een clean bodybuilder dieet of streng voedingsschema te zitten om af te vallen. Alle “werkende” diëten zijn gebaseerd op een negatieve energiebalans. Beperkt dus je calorie inname en beweeg wat meer. Je zult versteld staan van hoe het simpel daadwerkelijk is.

Tip: weeg je voeding af. Als je hier niet aan gewend bent klinkt het wat extreem, maar het kost je letterlijk een handomdraai. Zo voorkom je dat je het aantal gegeten calorieën onderschat en dus onbewust meer eet en drinkt dan je denkt.

Ik hoop dat ik met deze blog wat meer duidelijkheid heb kunnen scheppen en jullie geloof in onzin-diëten wat beperkt heb. Mocht het nog steeds niet helemaal duidelijk zijn of heb je nog vragen dan mag je mij natuurlijk altijd mailen of benaderen via Instagram.