0

Slaap lekker!

Iedereen in mijn omgeving vindt mij een slaapkop. Op de een of ander manier denken ze dat ik niets anders doe dan slapen. Hoe ze daarbij komen weet ik niet. Was het maar waar!  Ik praat graag over slapen, hoe belangrijk het is, en hoe goed een powernap is. Zou dat de reden zijn?

Slapen is voor iedereen goed. Voor mij, voor jou maar nog belangrijker voor kinderen. Minimaal 8 uur slaap per nacht is the key voor volwassenen. Kinderen moeten minimaal 10 tot 11 uur per etmaal slapen. Leg je kids in bed nadat je een boek hebt voorgelezen. Zij komen aan hun rust maar ook jij als ouder komt aan je rust. Win-win toch? En wat dacht je van de ochtenden? Het is zoveel makkelijker opstaan voor ze en ze zullen zelfs voor het wekkertje wakker zijn.

Kinderen zitten nog in de groei en hebben dat hard nodig. Naast voeding en beweging is slapen een belangrijke factor. Het is wetenschappelijk bewezen dat slaap tekort, voor jong of oud leidt tot gewichtstoename. Hoe minder je slaapt hoe groter de kans is op extra kilootjes. Dat is precies wat we allemaal proberen te vermijden. Je mist energie en dat ga je (logisch) zoeken in eten. Je raakt in disbalans. Je hormonen stimuleren de eetlust.

Dat merk ik vaak aan mezelf. Soms heb ik van die periodes dat ik niet lekker slaap, korte nachten heb en dan eet ik echt meer dan ik normaal zou doen met 8 uur slaap. Ik mis dan ergens energie.

Zo werkt het met kinderen ook. Wanneer kinderen weinig uren slapen of heel slecht slapen zullen ze ook niet heel geconcentreerd zijn op school, wat weer leidt tot slechte schoolprestaties. Zij zullen ook gevoeliger zijn voor gewichtstoename.

Alle voordelen op een rij voor jong en oud;

  • Je bent geconcentreerd
  • Je bent uitgerust
  • Je bent creatiever
  • Minder kans op lichamelijke kwalen
  • Voordelen voor je gewicht
  • Voorkomt depressies (ook voor jongeren)

Dus slaap jezelf fit….

Healthy Sisters & Kids