0

Slaap kindje slaap!

Slapen is net zo gezond als sporten. Slapen is belangrijk om het lichaam en de hersenen te laten herstellen van de inspanningen overdag en voor kinderen is het extra belangrijk. Hoe meer ze groeien hoe meer slaap ze nodig hebben. Met het bovenstaande in mijn achterhoofd, houden we ons dan ook strikt aan de bedtijden.

We hebben drie slaapregels

  • Vaste tijdstip naar bed.
  • We slapen altijd in ons eigen bed.
  • Ook al heb je geen slaap, je gaat wel in bed liggen.

Slaapritueel

De jongste twee gaan rond 19.00 uur naar bed. Zij slapen nog echt het klokje rond. Wat ook heel belangrijk is dat ze in hun eigen bed slapen. We maken er een heel ritueel van. Pyjama’s aan, tandenpoetsen en we lezen elke avond voor. Ali maakt er helemaal een feestje van en verzint ook vaak verhalen waar Amin en Noor de hoofdpersonages in spelen. Dit vinden ze fantastisch. Na dit tafereel knuffelen we nog even en gaan ze zonder tegenstribbelen naar bed. Soms geven ze aan dat ze nog helemaal niet moe zijn en niet willen slapen. Slapen is niet verplicht maar in bed liggen en rusten wel. Na 2 minuten liggen ze meestal te snurken.

noor

Als de kinderen in bed liggen begint onze avond. De kids rusten lekker uit maar wij ook. Een win-win situatie dus!

We hebben natuurlijk ook uitzonderingen. In het weekend mogen ze bijvoorbeeld opblijven. Dit vinden ze echt stoer en voelen ze zichzelf heel groot en horen ze bij de grote mensen. Heel vaak halen ze hun eigen bedtijd niet eens. Maar goed regels zijn regels en daar houden we ons ook aan. Het is belangrijk om als ouders consequent te zijn. Als je belooft dat ze langer mogen opblijven dan moet je dat ook nakomen.

Wat zijn jullie slaapregels? Laat ze in een reactie achter!

Healthy Sisters & Kids