0

Maak je doelen SMART!

03-01-2019

In de blog van gisteren heb je gelezen dat het belangrijk is om je valkuilen te herkennen. Door ze te herkennen ben je er nog niet helaas. Het vergt een hoop doorzettingsvermogen om deze te veranderen. Motivatie is the key

Persoonlijk heb ik ervaren dat mijn motivatie goed gaat met het stellen van doelen. Realistische en haalbare doelen. Door ze heel concreet en haalbaar te houden zet je die druk niet op jezelf met als gevolg dat je het op 5 januari alweer opgeeft. De reden dat mijn goede voornemens op 1 januari niet vol te houden waren is dat ik onrealistische doelen stelde. Dat zorgde voor nog minder motivatie

Ik stelde mezelf als doel: “ik ga vanaf vandaag elke dag naar de sportschool en stop met brood eten” In de praktijk werkt dat net even wat anders. Beter was het als ik mezelf als doel had gesteld om i.p.v. nooit nu minimaal 2 keer de sportschool vanbinnen te zien. Dat geeft meer rust in je hoofd

Doelen stellen is makkelijk mits ze haalbaar zijn. Doelen stellen geeft je wel weer die motivatie en energie gedurende je ‘’traject’’ Je weet waarnaartoe je werkt en vooral het herinnert je eraan wat het jou gaat opbrengen.

Een goede methode om toe te passen is het SMART methode.

SMART staat voor:

Specifiek = Wat wil je bereiken met je doel?

Meetbaar = Kun je je doel terugzien? Dus wil je afvallen of aankomen? Dit is heel concreet meetbaar

Acceptabel = Is het aanvaardbaar voor jezelf en/of omgeving

Realistisch = Lees hierboven, dit vind ik het BELANGRIJKSTE onderdeel van de SMART methode… is het haalbaar?

Tijdgebonden = Vanzelfsprekend zijn doelen niet in 1 of 2 maanden behaald. Dit kost tijd. Leg ook hierop jezelf geen korte tijdbestekken op. 10 kg afvallen in 2 maanden is simpelweg niet ok. Maar dat je zegt: wekelijks zou ik een halve tot 1 kg willen afvallen is een goede tijdsgebonden doel.

De SMART methode kun je op elk gebied toepassen. Het is een handige methode om doelen concreet te maken.

Wat zijn jouw doelen? En doe je ook mee met de JaNU maand?