0

Ik kan niet doneren

Afgelopen vrijdag gingen Rachida en ik, nadat we een oproep kregen van Sanquin richting de bloedbank. We zijn vorige jaar beiden bloeddonors geworden samen met onze andere zussen. Wat onze beweegredenen waren en het verhaal daarom heen lees je hier.

Voorafgaand aan een donatie moet je een hele lijst invullen met vragen. Vragen zoals; ben je in landen buiten de EU geweest of afgelopen tijd koorts gehad? En nog een paar van dat soort vragen. Wees niet bang, je bent er snel doorheen. Daarna wordt je opgeroepen door een arts die de bloeddruk checkt en de HB-waarde meet. Kort gezegd betekent HB-waarde de hoeveelheid aan ijzer in je bloed. De normale waarden zijn ongeveer 8,5 – 11 mmol-l bij volwassen mannen en 7,5 – 10 mmol-l bij volwassen vrouwen.

Dat laatste vormde bij mij helaas een probleem. Bij Rachida was gelukkig alles goed. Zij kon meteen een halve liter bloed doneren. Mijn waarde bleek na 3 keer meten en 2 lek geprikte vingers echt lager dan 7,5 mmol te zijn. Hij was om precies te zijn 6.3 mmog.

Te laag om te doneren maar ‘’gelukkig’’ niet heel extreem laag. Eigenlijk kon ik het niet helemaal geloven. Ik baalde enorm. Hoe kan ik nu weinig ijzer hebben? Ik leef heel gezond. Ik eet gevarieerd. In gesprek met de arts konden we misschien de oorzaak wel vinden. Ik eet namelijk vrijwel geen vlees meer. Ik ben echt een viseter en kip eet ik ook regelmatig. Blijkbaar is het zo dat wanneer je veel sport, ik loop weer veel hard na mijn blessure en weinig vlees eet, je daarmee ook een tekort kan creëren. Oh ja, schijnbaar is ineens veel grijs haar ook een reden van ijzer te kort. Dat verklaart ook het een en ander. Maar goed dat jullie dat niet zien. Ik helaas wel 😉

Je begrijpt dat ik er nu alles aan ga doen om mijn ijzergehalte omhoog te krijgen. Ondanks dat ik niet echt meer van vlees hou. Ga ik nu toch iets vaker vlees aan mijn menu toevoegen. Vooral rood vlees is ijzerrijk. Groene smoothies drink ik al voldoende. Dus spinazie/boerenkool inname is op zich prima. Ik ga er nu wel spirulina aan toevoegen. Spirulina heeft een krachtige voedingswaarde en bevat ook ijzer. Dit is sowieso goed om aan je voedingspatroon toe te voegen.

In mei word ik weer opgeroepen en ik hoop dat mijn halve litertje bloed te kunnen doneren.

Liefs,

Een ijzerarm Najima

[ads1]