0

Honger of trek?

Er was een tijd dat ik at om maar het ‘’eten”. Gewoon naar binnen proppen. Honger? Eten! Dorst? Eten! Er is namelijk een verschil tussen dorst, trek hebben en echt honger hebben. Signalen die nogal verkeerd begrepen kunnen worden. Althans, ik begreep deze vaak verkeerd. Dat is ook niet vreemd, want onze hersenen kunnen het verschil niet herkennen tussen dorst of honger. Dus gelukkig, het ligt echt niet alleen aan mij/ons.

Dorst of honger?

Je eet wanneer je lichaam erom vraagt. Ergens heel logisch natuurlijk. Honger wordt weleens verward met dorst. Soms denk je honger te hebben, maar wanneer je bijvoorbeeld een glas water drinkt, kun je het al stillen. Dit kun je uitproberen. Probeer eens uit dat wanneer je ‘honger’ hebt een glas water te drinken. Stel dat je hierna nog honger hebt, dan heb je echt honger.

In de loop der jaren heb ik geleerd dat je jouw lichaam een eetgewoonte kunt aanleren. Om je slechte eetgewoontes af te leren. Want daar gaat het om en het verschil te herkennen tussen honger en dorst. Door bijvoorbeeld op gezette tijden te eten, leer je jouw lichaam gewoontes aan en vermijdt je slechte gewoontes.

Trek of honger?

Honger hebben of trek? Hoe herken je dat?

Ik zag honger en trek als hetzelfde. Beiden is een excuus om te eten 😉 Maar volgens wetenschappers zit er wel degelijk een groot verschil in. Zij omschrijven het als ‘’ het hongergevoel komt vanuit de lichaam, trek komt vanuit de brein’’

Trek is voor mij zin hebben in iets lekkers. Tegenwoordig kan ik daarin heel goed het verschil herkennen. Ik ontbijt, dan heb ik echt honger. Maar tussen het ontbijt en lunch neem ik een klein tussendoortje, maar dat zie ik meer als trek. Ik lus wel iets, maar geen hele maaltijd. Ik zou het bijvoorbeeld ook weg kunnen laten. En alles wat je kan weglaten, is trek.

Ik heb een klein testje gevonden waardoor je kan bepalen of je honger of trek hebt. Kun je op meerdere vragen een JA antwoorden dan heb je ‘’echt honger’’ Meer ‘’ NEE’’ als antwoord? Neem dan een gezonde snack zoals ongebrande en ongezouten noten, stuk fruit of rauwkost. Hier lees je onze favorieten tussendoortjes.

Test het maar uit:

  • Heb je een knorrende maag?
  • Voel je je een beetje licht in je hoofd?
  • Heb je een knagend of leeg gevoel in je maag?
  • Voel je je een beetje misselijk?
  • Voel je je een beetje slapjes of heb je weinig energie?
  • Heb je moeite met concentreren?
  • Heb je het gevoel dat je moeilijk beslissingen kunt nemen?
  • Heb je een lichte hoofdpijn?
  • Ben je een beetje beverig?
  • Voel je je ietwat geïrriteerd?

Onthoud deze vragen en maak daarmee je keuze of je honger of trek hebt. Zeker in het beginfase naar een healthy levensstijl kan dit een goede ondersteuning zijn.

Succes!

Healthy Sisters