0

Heb jij het niet warm (met hoofdoek)?

Heb jij het niet warm (er) met een hoofddoek op?  Een vraag die vaak gesteld word nu het warmer aan het worden is. Hardlopen en hoofddoek blijft vragen oproepen en dat is ook helemaal niet erg. Wij geven daar met liefde antwoord op.

Eerlijk gezegd, ik heb nooit zonder hoofddoek hardgelopen. Ik zou het niet eens heel duidelijk kunnen vergelijken. Ik denk wel en misschien denk ik daarbij wel erg simpel. Warm is warm. Ik geloof niet dat ik het warmer heb dan een andere hardloper. Ik verlies misschien de warmte minder snel. Er zijn ook mensen die met een petje op hardlopen met hele warme temperaturen.

Dat ik het warm heb tijdens het hardlopen is voor mij nooit een reden geweest om er mee te stoppen tijdens de zomermaanden. Sterker nog, het daagt me alleen maar meer uit. Wat ik wel doe is het mezelf iets makkelijker maken. Door een paar kleine aanpassingen blijven we gewoon lekker knallen in de zomer.

  1. We kiezen onze tijden zorgvuldiger uit. Vermijd de uren tussen 12:00 uur en 16:00 uur wanneer het vaak het warmst is van de dag.
  2. We drinken voldoende voor, tijdens en na onze rondje hardlopen. Vocht is ontzettend belangrijk. Bij hele warme temperaturen kun je na een uurtje hardlopen makkelijk 1 liter vocht verliezen. Dit moet goed aangevuld worden.
  3. We passen ook onze kleding erop aan, trekken geen hele dikke stoffen aan. Zorgen voor ademende en luchtige sportkleding. Kleding dat licht is van gewicht en kleur. Trek vooral niet teveel laagjes aan. De hoofddoek die wij altijd om hebben is de Amira hoofddoek. Fijne stof en je hoeft geen speldjes te gebruiken.
  4. We stippelen de routes goed uit. Liefst ergens waar veel bossen zijn. Gelukkig hebben we in de omgeving genoeg beschutte routes. Over het algemeen is het in het bos of park een paar graadjes koeler. Zoek dus vooral bossen en parken op.
  5. Met hele hete temperaturen moet je jezelf ook niet tot het uiterste drijven. Pas je tempo aan. Een tempotje lager kan echt geen kwaad. Hoe langzamer je gaat hoe meer vet je verbrandt. Dus zo erg is het niet.

Eigen gezondheid voor alles, Als je het echt niet aankan, ga dan niet. Ga je wel en heb je het moeilijk let dan vooral goed op. Voel je je misselijk, duizelig of last van een  hoge hartslag ga dan vooral niet door. Dan ben je oververhit aan het raken. Zoek dan een koele plek op en drink voldoende.

waterflesjes

Neem sowieso altijd drinken mee. Je kunt een  running belt kopen, waardoor je het gewicht om je middel verspreidt. Zo heb je altijd 4 kleine flesjes water bij je.

Dus ja, warm heb je het sowieso. Het is maar net hoe je het aanpakt.

Hopelijk heb je hier wat aan en blijf je hardlopen. Good luck!