0

Healthy Sisters Gringo

Onze moeder is de koningin van de gringo oftewel duizend gaten pannenkoek. We zijn beiden gek op haar gringo. Vooral besmeerd met olijfolie en berred attay (Marokkaanse thee). Of het healthy is, is weer een tweede maar wij vinden overal een healthy variant op.

We hebben het originele recept van mijn moeder,  vervangen voor gezonde en verantwoorde alternatieven.

Voor 10 mini gatenpannenkoeken heb je nodig…

  • 500 gram volkoren speltmeel
  • snufje Keltisch zeezout
  • 20 gram Wijnsteenbakpoeder
  • 0,5L lauw water
  • 1 tl kokosbloesemsuiker (mag je ook weglaten)

Toppings

  • Olijfolie
  • Biologische honing

Voeg alle droge ingrediënten bij elkaar in een diepe kom. Voeg daarna beetje voor beetje de water bij. Je kunt het mixen in een blender. Wij kiezen ervoor om het met de hand te mengen. Net zoals onze moeder het doet. Meng het goed voor een paar minuten met je hand. Daarna laat je het deeg goed rijzen voor circa 45 minuten. Sluit de kom goed af met bijvoorbeeld folie.

Het allerbelangrijkste bij de gringo is de koekenpan. Je gebruikt hiervoor een antiaanbaklaag koekenpan. Het vuurtje hou je zo laag mogelijk. De gringo is klaar als er genoeg gaatjes ontstaan aan de bovenkant en mooi goudbruin aan de onderkant. Na elke pannenkoek spoelen we de onderkant van de koekenpan onder de kraan af.

Werk zo al het deeg af. 

Je kunt de pannenkoek naar keuze beleggen. Onze 2 favorieten zijn honing en olijfolie.
Deel foto’s met ons als jij de gringo gaat maken!

Smakelijk!