0

Gezonde tussendoortjes

Gezonde tussendoortjes zijn voor mij onmisbaar. Tussen het ontbijt en lunch, lunch en avondeten vind ik het heerlijk om iet hartigs te nuttigen en daarmee houdt ik mijn bloedsuikerspiegel stabiel. Zo voorkom ik dat ik geen dip krijg, en ga snacken van ongezonde snacks.

Tegenwoordig werk ik vanuit huis, wat het een stuk makkelijker maakt om de tijd te nemen voor tussendoortjes. Als je op school zit of werkt, kan het een stuk lastiger zijn om de juiste verantwoorde keuze te maken. Wat ik zelf altijd doe, is op zondag  bananenbrood, muffins of granola repen maken.  Deze vries ik dan ieder apart in, en elke avond pak ik waar ik zin in heb. Muffin, bananenbrood of een reep. Dit kost net iets meer tijd (en zin), maar je bent wel voordeliger uit.

Klik hier, hier en hier voor de recepten.

Maar er zijn ook genoeg makkelijke tussendoortjes waarvoor je niet in de keuken hoeft te staan.

Een handje vol nootjes gemengd met zaden naar keuze. Neem hier niet teveel van, ondanks dat noten een heel verantwoord tussendoortje is, bevat het ook veel calorieën. Een dichte handje is voldoende. Noten bevatten veel eiwitten en goede vetten. Kies voor ongebrande en ongezouten noten. Je hebt in de supermarkt kant en klare zakjes. Maar deze kun je uiteraard ook zelf maken en mixen met noten en zaden naar keuze.

Mani 

Volgende tussendoortje is er een die ik steeds vaker neem de laatste weken. Makkelijk om mee te nemen maar kost iets meer voorbereiding thuis. Een appel in kleine partjes gesneden gemist met rozijnen en kaneel. Juist, een appeltaart mix. Heerlijk! Als je thuis bent, kun je het zelfs even aanbakken. Tip om te voorkomen dat je appeltje bruin wordt? Een klein beetje citroensap erdoorheen mengen.

Rachida-Appel 

Zelfs noem ik ze de saaie maar makkelijkste tussendoortjes, rauwkost. Komkommertje en worteltjes en om het op te fleuren dippen in hummus, jammie! Of gewoon simpelweg fruit. Probeer hierin te variëren met seizoensfruit. 

Wat is jouw lievelingstussendoortje?

Healthy Sisters