0

Drie simpele tips om sporten vol te houden

Beginnen met nieuwe doelen stellen is makkelijk. We weten allemaal wat we willen en wat we ervoor moeten doen. Om deze doelen te halen heb je een dosis doorzettingsvermogen nodig. Eigenlijk is dat de key woord om alles vol te houden. Motivatie en doorzettingsvermogen.

Sporten is een doel die vrijwel bij iedereen aan het begin van januari op de ‘’goede voornemens lijst’’ staat. In de praktijk is dat altijd makkelijker gezegd dan gedaan.

Grote valkuil is dat bij het begin je een grote druk op jezelf legt. Ik zie en hoor vaak bij anderen dat ze meteen als doel stellen om 20 kg in 3 maanden te willen afvallen en dagelijks naar de sportschool willen. Helaas pakt dat met het alledaagse leven niet altijd zo uit. Het is een onrealistisch doel. Begin rustig en zonder grote druk. Alleen dan hou je het vol. Ook na januari.

Afspraak

Zet het sporten als afspraak in je agenda op momenten dat daar ruimte is. Werk je op maandag niet? Plan dan je sportmoment in de ochtend. Neem dat ook echt serieus. Net zoals je een afspraak op je werk of dokter zou hebben.

Samen

Alleen sporten is op zijn tijd heel fijn. Maar samen is toch een extra stimulans. Zeker wanneer je afspreekt op een bepaalde dag en tijd geeft dat een extra drempel om niet af te zeggen.

Doelen = Belonen

Niets is zo lekker dan een doel te hebben waar een beloning tegenover staat. We gebruiken dat trucje met kleine kinderen dus waarom niet bij jezelf? Het helpt echt. Mij in ieder geval wel. Dat hoeft altijd groot, duur of exclusief te zijn. Maar zet er wel iets tegenover.

Ik ben heel benieuwd wie ijverig is begonnen met “sporten” en het alweer verwaterd is? Laat het me weten misschien krijg je van mij een persoonlijke motivatie toegestuurd!