0

Afkicken!

Regelmatig zit ik tegen de achterkant van een frontje aan te kijken, in plaats van een leuk gesprek met iemand te voeren. Maar het ergste van alles is dat ik hier zelf ook gewoon aan meedoe. Even snel iets checken. Even een foto posten. Even snel kijken welke berichten ik op WhatsApp heb. Voordat je het weet zit je weer een tijdje op de telefoon.

Een tijd geleden waren de kinderen leuk een het spelen en ik moest nog “even” een foto plaatsen op Instagram. Zonder dat ik het in de gaten had was ik een halve middag verder. Eigenlijk ben ik een beetje wakker geschud door mijn kinderen. “Mama, jij zit de hele tijd op jouw telefoon!” Hier ben ik best wel van geschrokken. Mijn telefoon heb ik meteen aan de kant gezet en het geluid uit. Ter compensatie ben ik de rest van de middag met hun gaan spelen. Wat voelde dit goed. Ik nam me voor dat ik dit vaker ging doen.

Wij hadden thuis al regels over de telefoon maar achteraf gezien veel te weinig. Bijvoorbeeld tijdens het eten mag er geen telefoon op tafel. Dat is het moment van ons gezin om de dag door te nemen. De kinderen vertellen wat ze allemaal hebben gedaan. Zodra de tafel was opgeruimd pakten we onze telefoon er meteen bij. “Hebben we niks gemist?”

De regels zijn inmiddels aangescherpt.

Voor Healthy Sisters kan ik natuurlijk niet zonder telefoon. Maar als de kinderen thuis zijn staat mijn telefoon tegenwoordig standaard op geluid uit. Ik wil me dan echt op mijn kinderen concentreren en niet meer afgeleid worden door allerlei geluidjes.

afkicken02

Zodra de kinderen op bed liggen dan begint “onze” avond. Van Ali en mij. De telefoons gaan ook tegenwoordig hier op geluid uit en we kunnen dan genieten van een mooie serie of door “echt” met elkaar te praten ipv hele avond tegen een frontje aan te kijken. Wat een rust brengt het met zich mee. Waar ik normaal voortdurend van alles en nog wat aan het checken ben op mijn telefoon kan ik nu heerlijk relaxen en tot rust komen.

Laatst was ik mijn telefoon thuis “vergeten”. Wat was het fijn om niet voortdurend bereikbaar te hoeven zijn. Niet de hele tijd op mijn telefoon te hoeven zitten. Normaal vind ik het leuk om overal foto’s van te maken maar zelfs dit beviel me prima. Dus mijn telefoon laat ik voortaan vaker thuis.

Waar ik mezelf ook vaak op betrapte is dat ik mijn dag begon met de telefoon en zo ook mijn dag eindigde. Tegenwoordig laat ik mijn telefoon vaker beneden. Zo kom ik niet in verleiding om in bed nog op mijn telefoon te zitten. Ik merk dat ik hierdoor veel beter slaap.

Hieronder kun je ook lezen dat het veelvuldig gebruik maken van je telefoon niet alleen slecht is voor de qualitytime met jouw kinderen/partner maar dat het ook lichamelijke klachten met zich meebrengt.

Huffington Post kwam op basis van een wetenschappelijk onderzoek met een rijtje mogelijke klachten die je oploopt als je te veel op internet zit en met je smartphone in de weer bent.

  1. Je krijgt last van je rug doordat je je hoofd gebogen houdt als je op je mobiel kijkt.
  2. Je hebt meer kans op puistjes, omdat je telefoon vol zit met bacteriën.
  3. Blootstelling aan wifi vermindert mogelijk het aantal spermacellen bij een man.
  4. Je kunt RSI oplopen van al dat verkrampt typen op een klein toetsenbordje.
  5. Je krijgt zere ogen als je uren lang naar een scherm staart.
  6. Te veel donkere tekst lezen op een lichtgevend scherm kan leiden tot pijn bij de slapen.
  7. Je raakt gestrest van googelen op mogelijk ziektes,, maar ook van veelvuldig gebruik van social media.
  8. Vlak voor het slapengaan op je mobiel bezig zijn, is slecht voor je nachtrust.
  9. Er is mogelijk een verband tussen veel Facebooken en eenzaamheid.
  10. Ga je minderen met internet dan kun je last krijgen van afkickverschijnselen.
  11. Je hersenen veranderen van veel internetten. Welke gevolgen dat precies heeft is nog onduidelijk.

Alleen al door bovenstaande zou je vaker jouw telefoon moeten wegleggen. Probeer het eens. Laat hem thuis vandaag. Zet hem in vliegtuigmodus, op stil of helemaal uit.

Je zult zien dat het een verademing is.

Healthy Sisters & Kids