0

5 tips voor een gezond kind

Goede voedingsgewoonten en dagelijks voldoende beweging zijn de antwoorden voor een gezond leven. Gemakkelijk gezegd, maar soms niet zo eenvoudig om te doen!

Een veelvoorkomende reden van ongezond leven is dat mensen het gewoon druk hebben. Daarom wordt er sneller gekozen voor ongezonde snacks en afhaal eten. Het beetje vrije tijd dat ze over hebben wordt dan ook ‘relaxed’ voor de tv of computer doorgebracht. Toch kunnen deze keuzes gevaarlijk zijn voor onze gezondheid en de gezondheid van onze kinderen. Het is daarom belangrijk bewust te leven en te kiezen voor een gezonde levensstijl.

fam-1

Wat kan jij als ouder doen? Er zijn vijf eenvoudige manieren om samen met jouw gezin een gezonde levensstijl te volgen.

1. Ga bewegen!
Regelmatig bewegen is belangrijk voor de gezonde groei, ontwikkeling en het welzijn van kinderen. Ze moeten ten minste een uur bewegen per dag. Laat ze buiten spelen of ga zelf mee wandelen. Als ze jou zien sporten/bewegen dan vinden ze het niet vreemd om ook zelf te sporten/bewegen.

2. Drink water
Het is clichรฉ maar water is de beste manier om de dorst te lessen. Probeer frisdranken en vruchtensappen te vermijden. Deze zitten boordevol suikers.
Voor mijn kinderen heb ik allemaal een flesje water met hun naam erop, zo kunnen mijn kinderen altijd water drinken wanneer zij dat willen. Daarnaast staat er bij ons eigenlijk altijd een pot thee klaar.

3. Eet meer groenten en fruit
Het eten van fruit en groenten helpt kinderen groeien en ontwikkelen. Het stimuleert hun vitaliteit en kan het risico van vele chronische ziekten verminderen. Probeer ze twee stuks fruit per dag te geven. Een stuk fruit kun je al meegeven naar school. Als mijn kinderen uit school komen heb ik een schaaltje fruit klaarstaan. Als het in stukjes gesneden is vinden ze het al een stuk makkelijker om te eten.

Mijn dochters houden van alle soorten fruit. Mijn zoon blijft bij zijn stukje appel. Maar ik probeer ook bij hem steeds meer andere soorten fruit. Bij het avondeten probeer ik ook elke keer een andere soort groenten uit. Zo probeer ik ze toch gevarieerd te laten eten.

4. Schakel de televisie/iPad uit
Samen met de kinderen hebben wij afspraken gemaakt over het gebruik van tv/iPad etc. Uiteraard mogen ze ook op z’n tijd tv kijken en een spelletje spelen op de iPad. Maar overdag en zeker als het mooi weer is dan wil ik dat ze buiten gaan spelen. In het begin vond ik het best spannend dat de kinderen buiten gingen spelen maar dat gaat steeds beter.

Ik ga ook regelmatig met ze mee. Dan gaan we gewoon een wandeling maken of op zoek naar een “schat”. Een schat zoeken vinden de kinderen geweldig. Uit onderzoek is gebleken dat te veel tv kijken of achter de computer zitten gekoppeld is aan kinderen met overgewicht of obesitas.

5. Geen ongezonde snacks
Eet minder ongezonde snacks en kies voor gezondere alternatieven. Gezonde snacks helpen kinderen aan hun dagelijkse voedingsbehoeften. Snacks op basis van groenten, fruit, minder vet, zuivelproducten en volkoren granen zijn de gezondste keuzes.

Vermijd snacks met suiker of verzadigde vetten, zoals chips, koekjes en chocolade. Dit kan leiden tot kinderen met overgewicht.

Of nog beter: maak zelf de snacks! Dit doe ik regelmatig samen met mijn kinderen. Ze vinden het leuk om te maken maar ook zeker om te eten. Kijk hier gezonde recepten of op onze YouTube kanaal.